BlogNieuws

8 PRAKTISCHE TIPS VOOR EFFECTIEF ONLINE SAMENWERKEN !

 

We weten het allemaal: alleen werk je misschien sneller, maar samen kom je verder. Bij het veranderen en groeien van organisaties en het steeds complexer worden van projecten is samenwerken een must. Hoe zorg je ervoor dat je mensen dan ook effectief en efficiënt samenwerken? We leggen je in acht tips uit hoe digitalisering en automatisering je daarbij helpt.

‘Effectief online samenwerken’ is zeker niet dubbelop: online samenwerken is nl. niet per se ook effectief. Sterker nog: er gaat vaak veel tijd verloren met het zoeken naar documenten waarin door meerdere mensen wordt gewerkt. Er gaat een grote hoeveelheid irrelevante mailtjes heen-en-weer. Wie had ook weer welke taak en verantwoordelijkheden? Afijn, je herkent het wel.

TIPS !

Daarom zijn er binnen het segment van (online) samenwerken vaak allerlei verbeteringen te maken om daadwerkelijk efficiënt te werken. Op de herkenbare hoofdlijnen, hebben we deze acht tips!

  1. Kies een (automatiserings-)partner die past bij je eigen organisatie. Je hoeft je niet altijd te spiegelen aan ‘diverse grote jongens en verhalen’ maar mag wel de benodigde professionaliteit verwachten.
  2. Teken samen de gewenste customer journey uit (of die customer nu een externe of interne klant is).
  3. Werk het onderliggende proces uit tot een standard operating procedure en distilleer hieruit de benodigde werkinstructie(s).
  4. Investeer in gebruiksvriendelijke software die iedereen overal kan gebruiken.
  5. Leg de standard operating procedures en werkinstructies vast in zowel een digitaal en centraal handboek als ook in werkstromen. Zo werkt iedereen automatisch zoals is afgesproken, zonder daarbij te hoeven nadenken.
  6. Laat teams zichzelf sturen, door kennis en inzicht op de werkvloer met behulp van operational intelligence.
  7. Creëer tevreden medewerkers (die dagelijks ook echt wat kunnen toevoegen) door logisch, saai en repetitief werk automatisch uit te laten voeren met behulp van Robotic Process Automation.
  8. Besteed de vrijgekomen tijd aan ontwikkeling, teambuilding en afdeling overstijgende inspanningen om ook die samenwerking te verbeteren.

Elke dag een beetje beter zijn, fijn als je de tijd krijgt om je ook daar mee bezig te kunnen houden!

En nu?

Vanaf tip 2 tot en met 7 kunnen we zeker een flinke rol van betekenis spelen en ook voor tip 8 hebben we wel een aantal interessante ideeën. En wat betreft tip 1: we komen graag in beeld om onze ideeën over digitalisering en automatisering te delen. Neem gerust contact met ons op!

 

BLOG Deel 33: De ROI van digitaal samenwerken!

BLOG Deel 31: Personeelstekort? Zie het als een kans!

Alle afleveringen van het blog volgen? Schrijf je dan nu in

Uw mailadres