Analyseren om het verschil te maken

Het wordt zo langzamerhand algemeen geaccepteerd dat automatiseren moet, maar dat het wel slim moet gebeuren. Slim en stapsgewijs. Eén van die belangrijke stappen is analyse. Eerst digitaliseren, uniformeren en daarmee standaardiseren door middel van bijvoorbeeld de inzet van ERP en workflow management. Dan analyseren door de inzet van reporting en operational intelligence. Maar wat en hoe analyseer je nu precies?

Continu verbeteren!

Samenvattend: je analyseert het verloop en de kwaliteit van je bedrijfsprocessen. Het presteren van de processen ten opzichte van de gestelde normen: je kunt door eerdere stappen de gewenste procesuitkomsten bepalen en daarmee je KPI’s. Vervolgens kun je na het transparant en meetbaar maken de processen daadwerkelijk gaan toetsen aan die norm. De mate van betrouwbaar leveren, first-time-right, klanttevredenheid: noem maar op. En met name ben je uiteraard geïnteresseerd in processen die níet aan de gestelde norm voldoen. Oftewel: met een goede analyse kun je daadwerkelijk het verschil gaan maken. Continu verbeteren!

Essentiële stap!

Na analyse zie je waar er werk aan de winkel is om te verbeteren. Een goede analyse betekent inzichtelijk maken waar de winst te halen valt en daarmee kan een proces van continue verbetering worden ingezet . Je bepaalt de gewenste procesuitkomst en de grootste afwijkingen ten opzichte van de norm betekenen de grootste kans op winst in het totale proces. Zo is analyse, als voortzetting van uniformering, een essentiële stap op weg naar Business Proces Automation.

Als ergens vastgesteld kan worden waar de winst te halen valt en hoe BPA daar uiteindelijk het verschil maakt, is het tijdens deze stap. Vergeet hem daarom vooral niet te zetten!

Hulp nodig bij het zetten van deze stappen? Neem gerust vrijblijvend contact op!

BLOG Deel 2: De stappen naar efficiënt en effectief (samen)werken.

BLOG Deel 4: Informeren en bijsturen vanuit de cockpit

Alle afleveringen van het blog volgen? Schrijf je dan nu in

Uw mailadres