Go the extra mile. Verras je klant!

‘Walk that extra mile’, oftewel ‘de extra stap zetten’. Zeker nu is het belangrijk om je klanten meer dan optimaal te willen bedienen en steeds je beloftes waar te maken..

Nederland gaat langzamerhand weer open en dat is fijn voor iedereen. Tegelijkertijd groeit het besef dat veel bedrijven de afgelopen maanden enorm hebben ingeleverd en soms niet in staat bleken om het omzetverlies op te vangen. Linksom of rechtsom: er wordt weer vooruit gekeken en daarmee is de strijd om de gunst van de klant weer volop losgebarsten. Dan is het zaak om jezelf als dienstverlener en partner op een positieve manier te laten zien. Verras je klant!

Overpresteren

Overpresteren, die extra stap zetten. Dat moet je wel willen en integreren in je cultuur. Daarna kun je het borgen en ondersteunen door systemen. Hoe? Als je alles noteert wat je doet en afspreekt en dus je CRM goed gebruikt, dan weet je wat je klant drijft en wat hem bezighoudt. Het is zaak om je intrinsieke interesse in de klant naar boven te brengen. En het moet gemeend zijn. Een geautomatiseerd mailtje of standaard verjaardagskaartje werkt wat ons betreft averechts.

Verwachtingsmanagement

Met behulp van je systemen kun je ook aan verwachtingsmanagement gaan doen. Als je in je systemen kunt zien wat je beschikbaarheid qua voorraden of tijd is, kun je bij je klant die misschien omhoog zit, een bonuspunt verdienen als je snel kunt acteren. Je kunt aangeven op welke termijn je in ieder geval iets kunt leveren, maar als je sneller bent dan die verwachting, zal dat veel goodwill opleveren. Door handig gebruik te maken van je systemen, kun je wellicht elders moeiteloos iets opschuiven. Als je het maar weet en je systemen kunnen je daarbij helpen. Een op een kun je dit vertalen naar jouw klant. Als je die op gelijke wijze kunt uitrusten met de adequate systemen en inrichting, dan help je ook hem of haar in veelvoud verder.

Efficiënt werken

Zelf zijn we bijvoorbeeld bezig een nieuw mailsysteem te implementeren, ook om meer generieke mailadressen te gaan gebruiken. Daarover meer in een volgende blog. Waar het om gaat is dat mail centraal binnenkomt, bijvoorbeeld bij consultancy of sales. Dat scheelt al veel cc’s. De betreffende afdeling ziet dat er een taak open staat en iedereen kent de deadlines. Zo maak je alles in systemen zichtbaar, elimineer je dubbele acties en verwarring, en kun je makkelijker waarmaken wat je belooft. Als het goed is zelfs meer dan dat!

Nu doen

Een systeem dat op orde is zou de komende tijd zijn vruchten moeten gaan afwerpen. Veel ondernemers letten nu extra op de centen, want uitgeven kan maar één keer. Begrijpelijk. Maar als je als dienstverlener dankzij jouw systemen die extra stap kan zetten én de klant zo kan uitrusten, dan heb je zeker een streepje voor. Meer weten? Bel ons! We helpen je graag verder. Dat spreekt voor zich.

Heldere oplossingen

Wij denken graag in oplossingen. We willen ondernemers en organisaties helpen om wendbaar te zijn en te blijven. Om samen te kijken welke oplossingen in deze bijzondere tijd flexibiliteit kunnen garanderen en het bedrijf op de kaart houden.

Houd het simpel!
Meer weten? Neem gerust contact met ons op! We denken graag mee en helpen om van de verandering een verbetering te maken.

BLOG Deel 21: Maximaal automatiseren… juist nu!

Alle afleveringen van het blog volgen? Schrijf je dan nu in

Uw mailadres