BlogNieuws

GO THE EXTRA MILE. VERRAS JE KLANT!

 

‘Walk that extra mile’, oftewel ‘de extra stap zetten’. Zeker nu is het belangrijk om je klanten meer dan optimaal te willen bedienen en steeds je beloftes waar te maken…

Laten we er niet omheen draaien: in deze woelige tijden, voor zowel onze relaties als de economie, is cashflowplanning van groot belang. Of het nu goed of minder goed gaat met je bedrijf, het is en blijft zaak om de geldstromen goed in de gaten te houden. Veel ondernemers en organisaties kunnen het zich simpelweg niet veroorloven om (zeker nu) ergens geld te laten liggen en afgezien daarvan is het gewoon zonde. 

Verborgen cash

Waar zit je cash? En waar zit verborgen cash? Denk eens aan een voorraadanalyse. Een deel van je voorraad waar al een jaar of meer geen beweging in zit: ruim het op en maak er cash van! Hetzelfde geldt voor creditmanagement. De coulance die je altijd naar je klant had, was altijd prachtig. Maar iedereen zal nu begrijpen dat je scherp(er) toeziet op openstaande posten. Digitaal factureren en herinneren kan hierbij helpen: kom zo snel mogelijk van de levering van je dienst of product tot een factuur. En volg deze indien nodig gewoon conform de afspraken op.

Allerlei zaken die je kunt regelen

Denk ook eens aan optimale service en klachtenafhandeling, om (even los van de extra omzet die je ermee zou kunnen genereren) om disputen en langdurig openstaande posten te voorkomen. En zaken met een afloopdatum! Tijdelijke contracten bijvoorbeeld: zorg ervoor dat je niet onbewust aan een nieuw contract of een verplichting vastzit. Abonnementen, ook zoiets. Of de bewaking van uitgaven en investeringen. Vaak kun je dingen in je organisatie beter organiseren, bundelen en fiatteren. Zo zijn er enorm veel punten om ervoor te zorgen dat je strak op je cash zit.
Beperk je risico’s en optimaliseer je liquiditeit en kasstroom. En laten we eerlijk zijn: dat zou je eigenlijk altijd moeten doen, corona of niet.

Zo doe je dat

De truc is en blijft: analyseren, digitaliseren, integreren en automatiseren. Er zijn allerlei oplossingen die je kunnen helpen om goed inzicht te krijgen in je financiële handel en wandel. De nieuwste versie van Sumatra bijvoorbeeld, of Microsoft Power BI. Ze genereren overzicht en inzicht via dashboards met signalering, zodat je daadwerkelijk financieel scherp blijft. Daarnaast organiseer je met een kleine investering al talloze volledig automatische processen, informatiestromen en controles.

Nederland gaat langzamerhand weer open en dat is fijn voor iedereen. Tegelijkertijd groeit het besef dat veel bedrijven de afgelopen maanden enorm hebben ingeleverd en soms niet in staat bleken om het omzetverlies op te vangen. Linksom of rechtsom: er wordt weer vooruit gekeken en daarmee is de strijd om de gunst van de klant weer volop losgebarsten. Dan is het zaak om jezelf als dienstverlener en partner op een positieve manier te laten zien. Verras je klant!

Overpresteren

Overpresteren, die extra stap zetten. Dat moet je wel willen en integreren in je cultuur. Daarna kun je het borgen en ondersteunen door systemen. Hoe? Als je alles noteert wat je doet en afspreekt en dus je CRM goed gebruikt, dan weet je wat je klant drijft en wat hem bezighoudt. Het is zaak om je intrinsieke interesse in de klant naar boven te brengen. En het moet gemeend zijn. Een geautomatiseerd mailtje of standaard verjaardagskaartje werkt wat ons betreft averechts.

Verwachtingsmanagement

Met behulp van je systemen kun je ook aan verwachtingsmanagement gaan doen. Als je in je systemen kunt zien wat je beschikbaarheid qua voorraden of tijd is, kun je bij je klant die misschien omhoog zit, een bonuspunt verdienen als je snel kunt acteren. Je kunt aangeven op welke termijn je in ieder geval iets kunt leveren, maar als je sneller bent dan die verwachting, zal dat veel goodwill opleveren. Door handig gebruik te maken van je systemen, kun je wellicht elders moeiteloos iets opschuiven. Als je het maar weet en je systemen kunnen je daarbij helpen. Een op een kun je dit vertalen naar jouw klant. Als je die op gelijke wijze kunt uitrusten met de adequate systemen en inrichting, dan help je ook hem of haar in veelvoud verder.

Efficiënt werken

Zelf zijn we bijvoorbeeld bezig een nieuw mailsysteem te implementeren, ook om meer generieke mailadressen te gaan gebruiken. Daarover meer in een volgende blog. Waar het om gaat is dat mail centraal binnenkomt, bijvoorbeeld bij consultancy of sales. Dat scheelt al veel cc’s. De betreffende afdeling ziet dat er een taak open staat en iedereen kent de deadlines. Zo maak je alles in systemen zichtbaar, elimineer je dubbele acties en verwarring, en kun je makkelijker waarmaken wat je belooft. Als het goed is zelfs meer dan dat!

Nu doen

Een systeem dat op orde is zou de komende tijd zijn vruchten moeten gaan afwerpen. Veel ondernemers letten nu extra op de centen, want uitgeven kan maar één keer. Begrijpelijk. Maar als je als dienstverlener dankzij jouw systemen die extra stap kan zetten én de klant zo kan uitrusten, dan heb je zeker een streepje voor. Meer weten? Bel ons! We helpen je graag verder. Dat spreekt voor zich.

Heldere oplossingen

Wij denken graag in oplossingen. CLEAR Solutions heeft heldere oplossingen om de cashflow goed te reguleren en doorlopend in het oog te houden. We willen ondernemers en organisaties helpen om wendbaar te zijn en te blijven. Om samen te kijken welke oplossingen in deze bijzondere tijd flexibiliteit kunnen garanderen en het bedrijf op de kaart houden. We vertellen met plezier over deze oplossingen en onze werkwijze, producten en diensten.

Houd het simpel!
Meer weten? Neem gerust contact met ons op! We denken graag mee en helpen om van de verandering een verbetering te maken.

BLOG Deel 21: Maximaal automatiseren… Juist nu!

BLOG Deel 23: Stay on top! Alert aan de wind varen

Alle afleveringen van het blog volgen? Schrijf je dan nu in

Uw mailadres