DE 80-20 REGEL
De 80–20 regel is een verhouding die je overal terugvindt. Zo wordt 80% van de omzet vaak gemaakt bij slechts 20% van de klanten. Maar wordt ook 80% van het werk door 20% van de mensen gedaan, dat zou schrikken zijn in deze tijd van krapte? Zou je zomaar 20% van je tijd effectiever kunnen besteden?
Wil je achterhalen waar de 80–20 regel op jouw werk geldt? Werp dan een kritische blik op je bedrijfsvoering. Met het juiste inzicht kun je prioriteiten stellen om van inzicht naar (continue) verbetering te gaan.
De 80–20 regel in de praktijk
Laten we aannemen dat de 80–20 regel ook geldt voor ons werk. Betekent dat dan dat een klein groepje medewerkers alles draaiende houdt en de rest niet het verschil maakt? Stel jezelf hier de vraag: heb ik dit inzicht? Heb je dat niet? Kijk dan eens naar tools zoals Sumatra of Power BI.
En als we kijken naar het werk zelf, weet je dan hoeveel daarvan bijdraagt aan je doelstellingen? Met andere woorden, hoeveel van de werkuren zijn waarde vermeerderend? Misschien doe je juist wel te veel om effectief te werken. Bijvoorbeeld door bureaucratie in een te uitgebreid administratief proces.
Wat als je met 80%, van de 20% van de activiteiten die niet bijdragen aan de lange termijn doelstellingen, onmiddellijk zou kunnen stoppen? Wat als je dan 20% van de medewerkers zinvoller werk kunt laten doen of kunt betrekken bij de eerste 80%?
Tot slot, geldt de 80–20 regel ook voor de omzet uit jouw klanten? Als dat het geval is, besteed je dan niet (veel) te veel of op een verkeerde manier tijd aan 80% van je klanten?
Gebruik de 80–20 regel in je voordeel
De 80–20 regel dwingt je tot een kritische blik op je bedrijfsvoering. Als je een aantal van bovenstaande vragen niet (direct) kunt beantwoorden, ga dan terug naar je bedrijfsdoelstellingen. Welke activiteiten dragen daar daadwerkelijk aan bij?
Vervolgens kun je kijken naar oplossingen. Administratie en bureaucratie kunnen vrijwel altijd worden beperkt. Bijvoorbeeld door informatie samen te brengen in één slim en centraal systeem, bij voorkeur ook overal en altijd beschikbaar. Anderzijds kun je kritisch kijken naar je capaciteit. Een tekort aan effectieve menskracht betekent niet altijd dat je moet uitbreiden. Op de lange termijn kan het veel voordeliger zijn om meer processen te automatiseren. Wat als dat 20% van je besteedbare tijd zou vrijmaken?
Conclusie
Inzicht in de 80–20 verhoudingen op het werk helpt dus prioriteren. Zo kun je de 80% steeds kritisch onder de loep nemen en kijken waar je winst kunt boeken qua efficiëntie en effectieve tijdsbesteding. Op die manier heb je hopelijk binnenkort een 90–10 regel nodig.
Meer weten?
We denken graag mee en zoeken met plezier naar oplossingen om ICT werkelijk vóór je te laten werken en geen blok aan je been te laten zijn. Want dat schiet, zeker op de lange termijn, niet op.
Dus neem gerust contact met ons op en daag ons uit. We onderzoeken met plezier samen wat de mogelijkheden zijn.
BLOG Deel 28: Optimaal samenwerken, beter beslissen!
BLOG Deel 25: Druk, drukker.. Drukte: Los het op!
Alle afleveringen van het blog volgen? Schrijf je dan nu in